فرمان پادشاهان قدیمی

فرمان پادشاهان قدیمی

 

مجموعه مرمتکده هنر خریدار حکم و فرمان پادشاهان تذهیب دار و ساده می باشد . جهت فروش با کارشناس خرید مجموعه مرمتکده هنر تماس حاصل فرمایید ؛ تصاویر خواسته شده توسط کارشناس خرید را به واتس آپ یا تلگرام ارسال نمایید , در کمتر از ۲۴ ساعت سندهای قدیمی شما کارشناسی و قیمت گذاری می شود و در صورت توافق خرید به صورت نقدی انجام می گیرد. شماره تماس ۰۹۱۳۱۷۰۰۲۶۵

فرامین پادشاهان گذشته  : فرمان پادشاهان تیموری, فرمان پادشاهان صفوی, فرمان پادشاهان قاجاری, و فرمان پادشاهان پهلوی , گاه این فرمان پادشاهان تذهیب دار و زیبا هستند و گاه این اسنادتاریخی ساده می باشند.

فرمان چیست ؟ دستوراتی که از طرف پادشاه صادر می گشت فرمان نامیده می شد . فرمان در واقع همان دستورات و احکام پادشاهان در گذشته می باشد .

فرمان پادشاهان قدیمی 

و دستوراتی که از طرف ولیعهد , همسر پادشاه و شاهزادگان صادر می گشت حکم نامیده می شد.

فرمان پادشاهان قدیمی قاجار

پادشاه برای عزل و نصب , دادن مناصب مختلف, اداره امور مملکتی و حکومتی و رسیدگی به آن امور توسط امرا, وزرا و یا حاکمان شهرها و روستاها, دستوراتی صادر می نمود . این دستورات توسط منشی دربار نگاشته می شد, پشت فرمان توسط منشی , درباریان  و وزرا مربوطه مهر و سپس توسط شخص پادشاه روی فرمان مهر و امضا می گشت . در بعضی موارد فرمان توسط خود پادشاه نوشته ومهر می شد و سرانجام به شخص مربوطه ابلاغ می شد . یک سری از فرامین هم توسط منشی دربار نگاشته و پادشاه مهر می کرد اما از مراحل اداری آن زمان عبور نمی کرد و  درباریان پشت ان را مهر نمی کردند؛ معمولا فرمان های با قطع کوچکتر ازین دسته هستند .

فرمان پادشاهان قدیمی

در بعضی موارد بنا به سلیقه و بودجه فرد فرمان پادشاه تذهیب و تزیین و نگهداری می شد .

اجزا فرمان پادشاه عبارت است از : مهر پادشاه, امضا پادشاه, گاها دستخط پادشاه, متن فرمان, تذهیب و تشعیر, و در ظهر کاغذ مهر درباریان, وزرا و منشیان.

فرمان پادشاهان قدیمی

فرمان پادشاهان در اعصار گذشته از زمان تیموری تا پهلوی عبارتند از :

فرمان تیموری تذهیب دار ارزش و زیبایی بیشتری نسبت به فرمان تیموری ساده و بدون تزیین و تذهیب دارد.

فرمان صفوی :

فرمان شاه اسماعیل یکم, فرمان شاه طهماسب یکم, فرمان حیدر میرزا, فرمان شاه اسماعیل دوم, فرمان شاه محمد خدابنده, فرمان شاه عباس یکم, فرمان شاه صفی یکم, فرمان شاه عباس دوم, فرمان شاه سلیمان یکم, فرمان شاه سلطان حسین .

فرمان صفوی تذهیب دار به همانند فرمان تیموری تذهیب دار زیبایی بیشتری دارد.

فرمان قاجاری :

فرمان آغامحمدخان قاجار , فرمان فتحعلی شاه قاجار , فرمان محمدشاه قاجار , فرمان ناصرالدین شاه قاجار , فرمان مظفرالدین شاه قاجار , فرمان محمدعلی شاه قاجار , فرمان احمدشاه قاجار

فرمان های قاجاری تذهیب دار بسیاری موجود می باشد که تذهیب آنها گاها نیز جدید می باشد .

در میان فرمان های قاجاری فرمان ناصرالدین شاه قاجار از بقیه پادشاهان به علت پادشاهی طولانی مدتش بیشتر است و به طبع آن حکم ولیعهدی مظفرالدین شاه از بقیه ولیعهدان .

فرمان پادشاهان قدیمی

فرمان پهلوی :

فرمان رضاشاه پهلوی و فرمان محمدرضاشاه پهلوی

در عوام ظل السلطان از دیگر شاهزادگان شناخته شده تر می باشد . ظل السلطان حاکم اصفهان و فرزند ناصرالدین شاه قاجار بود . در نوشته بعدی یک نمونه از حکم ظل السلطان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

فرمان پادشاهان قدیمی قاجار
0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *